00 800 67 89 10 11

19. února 2023 08:00 - 31. března 2023 12:00 | Pardubice

Studijní aktivita projektu Valt na Slovensku

Tým SPŠE Pardubice ve složení studentů A. Staňka, F. Kroužela, L. Makarova, S. Osyky a J. Jüthnera ze třídy 2.E a J. Beka ze třídy 3.H a učitelů J. Binarové a M. Štveráka se zúčastnil studijní aktivity projektu ERASMUS+ KA2 na slovenské Stredné priemyselné škole eelektrotechnické v Prešove. Student Jiří Bek popisuje v článku jejich cestu i program pobytu.

Z pardubického hlavního nádraží jsme se 19. 2. vypravili pendolinem Kosičan do Prešova. Po sedmi klidných hodinách cesty jsme dojeli do cíle a ubytovali jsme se v příjemném hotelu Lineas.

Program začal následující den ráno o půl deváté, kdy nás na hotelu vyzvedli naši slovenští přátelé a zavedli nás do své školy. Po přivítání jsme byli rozděleni do pěti týmů a následovala  prohlídka školy. Slovenští bratři nám ukázali například výuku elektrotechnického měření či matematiky. Jejich vedoucí učitel nám představil svoji učebnu průmyslové automatizace s pneumatickými systémy. Následoval kvíz o Slovensku a rychlokurz slovenštiny. Potom následovalo promítání videí o předcházející mobilitě v řeckém Aigiou. Po obědě nám místní folklorní soubor předvedl tradiční východoslovenské tance. Rytmus i melodie tanců stejně jako dovednost tanečníků a jejich lidové kroje tanečníků se nám moc líbily. Pondělní program byl ukončen prohlídkou města včetně místního národopisného muzea a katedrály svatého Mikuláše. Večer jsme si se studenty ostatních týmů zahráli na hotelu bowling.

V úterý začala naše práce na videích v týmech, kdy v každém z nich byl minimálně jeden Slovák, jeden Čech, jeden Bulhar a jeden Řek. Témata videí byla následující: pneumatické pohony, snímače polohy, enkodéry, snímače teploty a oscilátory. Na videích jsme pracovali až do poledne, kdy jsme šli na oběd, a po něm nás čekala lekce pájení, kdy jsme si vyrobili přesýpací hodiny z LED diod. Na večer se na Hlavnej konal tradiční masopustový průvod, na který jsme se podívali.

Ve středu jsme se vydali na celodenní autobusový výlet do Vysokých Tater. Cestou byl krásně vidět Spišský hrad i samotné hory. Nejprve jsme se zastavili před Belianskou jaskyňou, která je třetí největší jeskyní na Slovensku. Prohlídka trvala přes hodinu a za tu dobu jsme vyšli přes neuvěřitelných 874 schodů. Ale náročný výstup stál za námahu. Odměnou nám byla nádherná krápníková výzdoba a jezírka s vodopády. Po cestě jsme se snažili neprobudit spící netopýry. Potom jsme odjeli do Starého Smokovce do zábavního centra Tricklandie. Po zábavných hrách jsme odjeli pozemní lanovkou na Hrebienok, kde jsme kromě nádherného výhledu na hory i rozlehlá údolí obdivovali i sochy vytvořené z ledu. Udivil nás i kostel vystavěný z ledu. Na večeři jsme šli společně do Šarišskej Chiži, kde jsme všichni okusili tradiční slovenské jídlo - halušky s kozím sýrem bryndzou nebo místní polévku mačanku. Po večeři jsme ještě všichni poseděli a seznámili se.

Čtvrtek byl podobně jako úterý zase pracovním dnem a my jsme od rána až do půl druhé měli čas a prostor k postupnému dokončování našich edukačních videí. Odpoledne jsme dostali možnost si vybrat několik aktivit. První z možností byla práce s Arduinem, jako jediná zůstala neobsazená. Druhou možností, kterou využili všichni ze zahraničí, bylo jít se projít městem. Třetí možností byla práce s pneumatizačními systémy a poslední, čtvrtou, možností bylo dodělávání videí. My Češi jsme si vybrali poslední dvě možnosti. Čtvrteční večer nás čekalo speciální překvapení, které si pro nás slovenští studenti připravili. Tím překvapením byl rozlučkový večírek pořádaný ve škole. Nechybělo občerstvení a ani pořádný DJ, bez kterého by se jakýkoliv podobný večer neobešel.

A pak přišel finální, páteční den, kdy jsme se museli se svými novými i staronovými přáteli ze tří cizích zemí rozloučit. Program začal prezentací maturitních výrobků slovenských studentů, se kterými vyhráli evropskou i mezinárodní soutěž Robotur. Všechny jejich výrobky byly velice propracované a zajímavé. Následovala prezentace i námi vytvořených edukačních videí, na kterých jsme po celý týden tvrdě pracovali. Po převzetí certifikátů a drobných dárečků přišla nejsmutnější část celé mobility – loučení. Na hlavním nádraží Prešova jsme nasedli na vlak do Kysaku, odkud jsme opět Košičanem vyrazili zpět do Pardubic.

Celá aktivita byla velice přínosná a určitě na ni budeme dlouho vzpomínat. Teď už se těšíme na předposlední týden v březnu, kdy se studijní aktivita bude konat u nás, v Pardubicích a všichni přijedou na návštěvu do naší školy. Bude to nebývale těžká práce přichystat pro všechny alespoň tak dobrý program, jako si oni připravili pro nás, ale budeme se snažit naše kamarády nezklamat.